در حال بارگذاری ...
پیام دبیر شورای فرهنگ عمومی به جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی

آیین‌ها بر اساس نیازهای درونی و معنوی انسان‌ها شکل گرفته‌اند

سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی در پیامی که به مناسبت برگزاری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی منتشر کرد، این گونه از نمایش‌ها را به دلیل ماهیت مردمی، محلی و پیوند با خانواده ها و جماعت های اصیل ، تاثیرگذار تر از انواع دیگر هنرهای نمایشی عنوان کرد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، در متن پیام دکتر سید مجید امامی به جشنواره بیست و یکم آمده است:

نمایش، بیان نمادینی است که تمامی عناصر اصلی فرهنگ عمومی هر جامعه یعنی «باورداشت‌ها و عقاید»؛ «ارزش‌ها و اخلاقیات»؛ «هنجارها و قواعد عمل»؛ و «کنش‌ها» و «نمادهای» آن را در محتوای خود جمع نموده و در صحنه متبلور می‌سازد و «نمایش‌های آیینی و سنت» که از سرچشمه آیین‌ها و سنن ماندگار سیراب می‌گردند، به دلیل ماهیت مردمی و محلی و پیوند با خانواده ها و جماعت‌های اصیل، تاثیرگذارتر از انواع دیگر هنرهای نمایشی ظاهر شده است.

آیین‌ها بر اساس نیازهای درونی و معنوی انسان‌ها شکل گرفته و از این رو با توجه به دغدغه‌ها و تجارب مشترک انسانی همچون حقیقت‌جویی و عدالت‌خواهی و نیز زندگی (تولد، ازدواج، مرگ، کار و معیشت و ...)، دارای بنیان‌های مشترکی است و از دیگر سو با گذر از منشور اقالیم، فرهنگ‌ها و اقوام، جلوه‌هایی مختلف، متنوع و منحصر به فردی به وجود می‌آورند و هم ازین‌روست «گز هر زبان که می‌شنوی نامکرر است».

هنرمند نمایش آیینی، گاه همچون روانشناسی خبره، جدال خیر و شر و کشمکش دررونی انسان‌ها را در «حر ریاحی» به تصویر می‌کشد و گاه همچون جامعه‌شناسی ظریف، رشته های نامرئی ساختارها و قیود اجتماعی را با ترفندهایی همچون به سخره گرفتن نظام طبقاتی در نمایش «ارباب و نوکر» و زمانی چون مورخی خبیر، اخلاقیات امروزین ما را با نقالی حماسه قهرمانان و اسطوره های پر معرفت مذهبی و ملی، مستحکم می‌سازد.

خالقان و هنرمندان نمایش‌های آیینی نیک می‌دانند کیفیت تاثیر گذاری اجرای آن‌ها به ویژه مرتبط است با میزان صیقل یافتگی وجودی هنرمند و مانایی و پایایی آیین‌های نمایشی، علاوه بر وجوه زیبا شناختی آن ؛ ارتباط وثیقی است که با دغدغه‌ها و نیازهای روز به روز شونده جامعه‌شان دارد چرا که «هر زمان نو می‌شود دنیا و ما» ناگزیر از پاسخگویی به نیاز های مخاطبان‌مان هستیم .

ازین‌رو علاوه بر شناخت، حفظ و احیای فرهنگ‌ها و آیین‌های نمایشی؛ قرائت‌های نو، باز آفرینی، نوآوری و آفرینش‌های تازه مبتنی بر شناخت عمیق و استخراج دانش ضمنی نهفته در این ذخایر سنتی، ضرورتی است لاجرم.

شورای فرهنگ عموی کشور با درک نقش والا و موثر نمایش های آیینی در تقویت هویت ملی، اعتلای اخلاقیات و بهبود شرایط اجتماعی، مشارکت در بخش نمایش نامه نویسی "بیست و یکمین جشنواره بین المللی نمایشهای آئینی و سنتی" را مغتنم دانسته و قدردان هنرمندان ارجمند در پرداختن به اولویت امروزین جامعه یعنی: «همبستگی و انسجام ملی»، «امید آفرینی»، «خود باوری» و «اصلاح سبک مصرف» است.

موفقیت هنرمندان این جشنواره را در اعتلای فرهنگ عمومی این مرز و بوم از خداوند منان مسئلت مینماییم.

«در این خاک، در این خاک، در این مزرعه پاک / بجز مهر ، بجز عشق، دگر تخم نکاریم»

بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش آیینی و سنتی با دبیری احمد جولایی از 3 تا 11 مهرماه جاری در پنج استان کشور برگزار می‌شود.




نظرات کاربران